Allt om din lokal
Vad behöver du hjälp med?
Hela hyran ska enligt hyreslagen betalas i förskott senast sista vardagen före varje hyresperiods början. Vi skickar ut avierna kvartalsvis vilket innebär att du får antingen en eller tre avier per utskick beroende på om du har månads- eller kvartalshyra. Du hittar även dina hyresavier genom att logga in på Mina sidor DH. En saknad hyresavi är inte en godtagbar ursäkt för en sen hyresinbetalning. Saknar du en hyresavi är det viktigt att du hör av dig till oss på info@hellstedt.se innan förfallodatum.
Autogiro
Autogiro är ett enkelt sätt att betala hyran i tid då pengarna överförs automatiskt till oss från ditt konto i slutet av varje månad. Läs mer om autogiro här.
Manuell betalning
Du betalar in din hyra till det bankgironummer och uppger det OCR-nummer som du hittar på din hyresavi. Du kan se dina avier och OCR-nummer genom att logga in på Mina sidor DH.
Betala hyran i tid
Om du inte betalar hyran i tid skickar vi en påminnelse med en påminnelseavgift om 60 kr. Om hyran ändå inte betalas skickas avin vidare till vårt inkassobolag Ropo Capital.
Tele2 – Kundtjänst: 90 222
För aktuell information om kanalutbud som ingår gå in på
www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud.
För bredbandsalternativ gå in på www.tele2.se/bredband
Telia – Kundtjänst: 90 200
För aktuell information om kanalutbud som ingår gå in på telia.se/produkt/kollektiv-bas.
Aktivera dina tjänster genom att gå in på telia.se/aktivera. Kom igång med dina tjänster på telia.se/komigang. Behöver du hjälp, kontakta Telia på 020-20 20 70.
De inloggningsuppgifter du behöver för att komma igång med tv-tjänsten, hittar du på telia.se/mitt-telia.
På telia.se/mitt-telia kommer du också igång med streamingtjänsten Telia Play.
Öppen fiber:
Det går nu också att beställa öppen fiber via Telia (Zitius), se bifogade dokument. Öppen fiber möjliggör val av ytterligare tjänsteleverantörer i tillägg till Tele2 och Telia.
Hyresgästen får inte vidta några ändringar av planlösning, V/A, värme, elmätare eller ventilation utan hyresvärdens skriftliga samtycke.
Hyresgästen är ansvarig att ersätta hyresvärden för eventuella kostnader som uppstår för hyresvärden med anledning av hyresgästens ombyggnationsarbeten i lokalen om skador uppstår på byggnaden som en följd av nämnda ombyggnadsarbeten.
Om man vill genomföra några större förändringar i lokalen så ska skriftligt underlag samt ritning på detta skickas in för godkännande från hyresvärden innan arbetet påbörjas. Förändringar som kräver bygglov söks och bekostas av hyresgästen.
Se vad som gäller för just din lokal under ”Särskilda bestämmelser” i ditt kontrakt.
Rest- och matavfall
Se ditt kontrakt för vad som gäller för just din lokal.
Grovavfall
Hyresgästen ombesörjer själv utrymme för lagring av grovavfall inom lokalen samt ombesörjer och bekostar borttransport av avfall som härrör från den verksamhet som hyresgästen bedriver i lokalen, t.ex. kartong, glas, tidningar m.m. Hyresgästen förbinder sig att med renhållningsentreprenör teckna samt vidmakthålla kontrakt om borttransport av avfall från verksamheten.
Systematiskt Brandskyddsarbete
Hyresgästen ansvarar för underhåll och utbyte av sådant brandskydd i lokalen som är synligt och åtkomligt för denne exempelvis nödutgångsskyltar m.m. som endast betjänar lokalen. Hyresgästen ansvarar också för sådana brandskyddsanordningar som hyresgästen har tillfört lokalen exempelvis brandvarnare och brandsläckare.
Hyresgästen ansvarar för och bekostar därutöver sådant brandskydd som efter tillträdet kan komma att krävas för lokalens verksamhet.
Hyresgästen ska utan dröjsmål anmäla brister som denne upptäcker i det brandskydd som hyresvärden tillhandahåller och ansvarar för t.ex. utrymningsvägar.
Hyresgästen förbinder sig att se till:
– att räddnings- och utrymningsvägar alltid hålls öppna och inte blockeras i lokalen.
– att funktioner av brandskyddsanordningar aldrig försämras genom t.ex. förbyggnad eller uppställning av föremål.
– att branddörrar hålls stängda och brandceller är intakta.
– att plomberingar av handtag aldrig bryts annat än i händelse av brand eller brandövning.
– att upprätta utrymningsplan och att denna finns väl synlig i lokalen.
Om det börjar brinna
- Rädda
Det första och viktigaste steget är att du räddar dig själv och andra som är i fara.
- Varna
Varna andra i närheten så att även de kan sätta sig i säkerhet.
- Larma
När alla är i säkerhet ska du larma genom att ringa SOS Alarm på 112.
- Släck
Om det rör sig om en brand, och när allt ovan är gjort kan du själv försöka släcka elden.
För ytterligare information
- Tänk på att det oftast finns bostadshyresgäster i anslutning till lokalen ni hyr. Regler för er specifika verksamhet hittar ni i kontraktet men tänk på att visa hänsyn.
- Vid skadegörelse som exempelvis klotter på lokalens dörrar och fönster ber vi er sanera så fort som möjligt.
- Tänk på att det är lyhört i trapphusen så smäll inte igen ytterdörr eller hissdörr efter er, speciellt inte sent på kvällen.
- Det är förbjudet att ställa t ex möbler, barnvagnar, cyklar, mattor m.m. i trapphuset pga. brandsäkerhetsskäl. Det försvårar även för städpersonalen att städa ordentligt.
- För allas trevnad är det inte tillåtet att ställa soppåsen utanför er ytterdörr, den luktar och kan ibland även läcka.
- Det är inte tillåtet att röka i fastighetens allmänna utrymmen så som trapphus, hiss, tvättstuga, vind och källare. Släng inte heller era fimpar ute på marken utan visa hänsyn och plocka upp dessa.
- Ha tillsyn över eventuella kontorshundar så de inte förorenar gårdar, springer lösa i fastigheten eller orsakar störande ljud.
- Det är inte tillåtet att mata fåglar av hygieniska skäl, detta drar till sig skadedjur som möss och råttor.
- Anmäl större fel/skador som uppstår i lokalen. Om fel uppstår med en större skada som följd och ni inte har anmält det, kan ni bli ersättningsskyldig.
- Gårdarna är främst till för våra bostadshyresgäster men får nyttjas i viss mån dagtid för exempelvis lunch/fika. Det är inte tillåtet med fester, grillning, möten eller dylikt utan då behöver ni be om tillstånd från hyresvärden. Rökning på gården undanbedes.
Vid misstanke om skadedjur ber vi er kontakta ert försäkringsbolag.